Hej Allesammans!

Ojoj, vad livet rullar på. I en superfart, måste jag säga!

Hemmet har i det närmaste sett ut som ett bombnedslag, så idag (läs: ikväll), har jag lyckats klämma in en städrunda här i huset. Har jobbat till kl 19, och sen åt vi världens godaste middag! En mild, krämig laxsås med pasta. Åh, vad gott det var! Efter middagen städade jag badrummet och sedan tappade jag upp ett lyxigt bad, tände rökelser och ljus och skämde bort mig själv.

Nu har jag bäddat ner mig här i soffan, med lite Polly och ett glas juice. Ibland känns livet bara så där härligt lyxigt, eller hur? Alla dessa små stunder då man unnar sig någonting extra; Ett glas vin en vardag, dyra doftljus, fårskinnsfällar och mjuka, varma plädar. Kanske man skulle unna sig att äta på finporslinet en tråkig måndag? Eller köpa den där dyrare köttbiten istället för att köpa någonting färdiglagat? Att få laga mat, från grunden - och att få använda lite lyxigare ingredienser för en gångs skull - Åh, det kan göra en hel dag.

Jag har faktiskt reflekterat en hel del över detta... Varför man har så svårt att göra någonting speciellt av varje dag som passerar? Människor är så inrutade i sina scheman med jobb, barn, hem och städning. Själva njutningen verkar placeras på allra sista plats.. Det är så himla synd, egentligen.

Varje dag som passerar, får man aldrig åter. Denna stund, just nu - är helt unik. Om du hade fått välja - vad hade du gjort för att kunna göra nuet så underbart som möjligt? Det behöver inte kosta pengar, och tid har man egentligen alltid. Har man inte tid - så tar man sig tid.

-Nä, gör någonting annorlunda! Varje dag.

  • Spela gamla goda kärleksballader när tvätten viks.
  • Duka fram till frukost redan kvällen innan. Tänk vad trevligt att vakna upp på morgonen och se ett väldukat bord? Man sparar på tid och man hinner faktiskt njuta.
  • Ät frukost i badet! Varför inte? Ta med en bricka med lite uppskurna fruktbitar, en smörgås och en kopp kaffe. Ligg där i vattnet, läs morgontidningen och ät din frukost.
  • Svep en filt om dig och gå ut på balkongen/verandan på kvällen och drick en kopp te.
  • Ta för vana att bädda upp sängen och öppna fönstret någon timma innan du lägger dig. Finns det någonting mysigare än att få krypa ner i kalla, friska täcken?
  • Gör hellre mindre saker varje dag, men helhjärtat - istället för att försöka hinna med så mycket som möjligt, och känna att man tappar glädjen och lusten att faktiskt få någonting gjort.

Nä, mina vänner. Nu får det räcka för ikväll. Ska mysa vidare här och sen ska jag krypa ner i sängen och läsa min nya Cosmo! Sov så gott!

/Sandra

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för dom underbara tipsen.

2010-05-13 @ 23:15:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0